środa, 17 sierpnia 2011

Tort śmietankowy


Tak jak obiecałam, po rejsie dodać miałam przepis na tort śmietankowy, który wcześniej wyrzuciłam przez przypadek. Na pewno znacie ten wspaniały, prosty tort śmietankowy, wiele razy wykonywany przez naszych przodków. Pamiętam czasy kiedy byłam małą dziewczynką, w dniu moich i rodzeństwa urodzin nasza mama zawsze piekła tort śmietankowy. Ciasto zawsze chętnie było jedzone przez dzieci i głównie z myślą o nich robione. Lekki, z bitą śmietaną. Delikatnie porzeczkowy, odpowiednio słodki, cudownie śmietankowy. Tym razem na imieniny bratowej wykonałam ten prosty tort. Wszyscy goście byli zachwyceni, a w szczególności, moja mama bo przypomniała kiedy to jej dzieci były małe i zajadały się jej tortem. Faktycznie, tort wyszedł bez błędnie, a dekoracja w końcu okiełznana. Jestem zadowolona z biszkoptu bo nie zawsze się udawał, a tym razem wyszedł przepięknie wyrośnięty. 

Przepis pochodzi jeszcze od mojej babci.

Składniki na biszkopt:

  • 6 jaj, 
  • szklanka cukru, 
  • 2 szklanki mąki 
  • dwie łyżeczki proszku do pieczenia (prawdziwy biszkopt nie robi się z proszkiem do pieczenia, ale ja dodałam dla samego bezpieczeństwa) 
Ponadto:

  • łyżka masła, 
  • bułka tarta. 

Piekarnik nagrzewamy na 180 stopni. Oddzielamy żółtka od białka, żółtka wymieszamy z proszkiem do pieczenia i odstawiamy na bok. Białka ubijamy z cukrem mikserem na najwyższych obrotach na sztywną pianę. Dodajemy po łyżce przesianej mąki dalej miksując, ale na najmniejszych obrotach lub wymieszamy trzepaczką. Formę do pieczenia natłuszczamy i posypujemy bułką. Masę przekładamy do formy i wstawiamy do nagrzanego piekarnika. Pieczemy około 30-40 min lub dłużej do tzw. suchego patyczka. Gorące ciasto wyjąć z piekarnika. Całkowicie wystudzić. Przekroić na 3 - 4 blaty.

Składniki na masę:

  • 0,5litra śmietanki kremówki 30% 
  • cukier waniliowy 
  • słoiczek dżemu z czarnej porzeczki 

Porządnie schłodzoną śmietanę ubijamy z cukrem waniliowym na sztywną masę. Pierwszy krążek biszkoptu wyłożyć dżem i dokładnie go rozsmarować. Na dżem wyłożyć warstwę śmietany, przykryć drugim biszkoptem i ponownie wykonać tą samą czynność co z poprzednim blatem. Wierzch i bok tortu posmarować resztą bitej śmietany. Cały tort dekorujemy według naszych upodobań. Schładzamy przed podaniem. Smacznego:)


8 komentarzy:

  1. Pamiętam taki tort z dzieciństwa:) Biszkopty posmarowane konfiturą, a całość pokryta ubitą "kremówką" oraz ozdobiona mandarynkami. Mniam... Chyba muszę coś takiego "popełnić" w najbliższym czasie.

    OdpowiedzUsuń
  2. prześliczne zdjęcia! A taki tort to ja bym mogła sama cały zjeść :)

    OdpowiedzUsuń
  3. A gdzie się straciły żółtka z proszkiem? w przepisie są al w wykonaniu juz nie

    OdpowiedzUsuń
  4. OO faktycznie dziękuję za uwagę.

    OdpowiedzUsuń
  5. Fajnie..naprawde u Pani zrobienie tortu wydaje się łatwe... spróbuje :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Witam,

    tort wygląda rewelacyjnie i niezbyt trudno dlatego planuję go zrobić na moje urodziny:)
    Czy mogłaby Pani napisać na jaką blachę są składniki? (średnica?) i czy na fotkach ozdoby po bokach to bezy czy tylko wyciskana śmietanka?

    pozdrawiam
    Ania

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepraszam za opóźnienie, ale jest problem z dostarczaniem do mnie wiadomości na pocztę, nie dostaję powiadomień o umieszczanych komentarzach. Boki tortu udekorowałam bezami.

      Usuń